Dags att börja droppa ut lite små, små smakprov, ett per kapitel. Det är svårare än vad man först tänker sig. Jag vill liksom inte att någon ska läsa minsta rad utan att samtidigt avlägga löfte om att läsa allt. Det är kanske naturligt, när man har skrivit en bok på 251 sidor och vet att den viktigaste analysen inleds på sidan 235…
Hur som helst. Nu kör vi, ett smakprov om dagen, och vi börjar med omslag och en liten bit ur förordet, som kanske borde ha hetat något med ”grundkurs”, men det gör det inte. Too late!
Den här boken är ingen teknikbibel. Ingen hjälpreda för den som vill sökmotoroptimera. Ingen komplett företagshistorik, heller inte någon ekonomisk formelgivare. Alla de böckerna finns redan. (Googla för att hitta dem eller se några lästips mot slutet av boken.) I stället är den ett blygsamt försök att, för första gången, ge svenska läsare en orientering om historia, samtid och framtid i världens största och viktigaste internetföretag. Den söker svar i Kalifornien och Washington, i Stockholm och Helsingfors och i skogarna utanför Kameruns huvudstad Yaoundé. Den skildrar anhängare och avhoppare, frälsta och ickefrälsta, älskare och hatare och mest av allt människorna invid maskinerna. Den visar hur Google på en gång målmedvetet och fritt sökande arbetar sig mot internets absoluta mittpunkt för att dominera och äga den. Den skildrar Googles metodik för att göra sig solitärt och beroende av ingen alls, inte elbolag, inte bredbandsleverantörer, inte politiker.
Den söker också efter något i filosofisk mening mycket mer svårfångat, nämligen själva definitionen på godhet. Det svåröversatta slagordet ”Don’t be evil” upprepar Google så ofta det går. Gör inte elaka grejer. Var inte dum mot någon. Gör inte fel. Ett imperativ riktat inåt, men kanske också utåt. Google – för en schystare värld. All världens information sökbar och användbar. Har någon enda humanistisk vision i historien formulerats vackrare?
Kanske kommer den i en annan dager om man lägger personliga användaruppgifter, privata bilder, privat e-post och privata kalenderuppgifter till ekvationen – det vill säga exakt sådan information som de flesta inte vill ska vara sökbar eller användbar för någon alls utom användaren själv.
Snygg!
Jag blir sugen på att läsa den! I vilka format kommer man kunna köpa den för digital läsning?
Vet ej. Som det ser ut nu – inget alls, eftersom ett förlag med två anställda ger ut boken. Men jag ska försöka åstadkomma det på något sätt ändå.
Det kanske inte är det som kommer att göra boken till en storsäljare, men jag har, lite oväntat, blivit mycket förtjust i att läsa böcker på min iPhone.