På flygplatsen i San Francisco för några veckor sedan, när jag just hade lämnat tillbaka min vita PT Cruiser med Utah-skyltar, bestämde jag mig slutligen för undertitel till boken.
Jag satt på ett förarlöst tåg från hyrbilsterminalernas tröstlösa garage och valde mellan två. Men här är den, nu är jag säker (fast förlaget ska säga sitt också så det kan ändå ändras igen):
”Berättelsen om världens största nätfenomen.”
Jag hade ”En sökning efter världens största nätfenomen” som alternativ, och den titeln är visserligen klurigare, men den är också klumpigare. Dessutom gillar jag att slå fast att min bok är berättelsen om, i bestämd form, den första och den enda…
Å andra sidan hoppas jag att det kommer fler svenskspråkiga böcker om Google, och att de inte skrivs av mig. Jag kommer inte att skriva en Googleorienterad affärshandbok, för att ta ett av många exempel. Och jag utelämnar medvetet nästan allt som har med Googles mobila satsningar att göra. Det finns i och för sig en del att berätta. Jag tyckte mig i november ha fått helt bekräftat att Google inom kort kommer att lansera en egen fysisk telefon (vilket stämde, får man väl säga). Men förmodligen efter det att jag hade lämnat manus. Just mobilfältet lämpar sig särskilt dåligt för en bok: utvecklingen är helt enkelt så snabb att ett mobilkapitel skulle riskera att vara överspelat innan det ens går i tryck. Och nu gissar jag att det finns en del mobilnördar som säger ”men du borde ju ha spillt dom bönorna direkt!”, varpå jag säger… jag tycker bara inte att telefoner är så spännande…