De stora dagstidningarna har svårt att hålla upplaga och betalningsgrad uppe just nu. Och om det är någon annonsmarknad man tappar på så är det privatannonseringen.
Men det klart, om till och med Bonniers vd Bengt Braun väljer att sälja sina grejer via Blocket, då har vi ett pedagogiskt problem. (Dagens Media avslöjade för några månader sedan att Braun sålde sin båt den vägen, vilket ju inte visar på maximalt förtroende för koncernens egna annonskanaler.)
Hur som helst: De tryckta medierna tappar både kommersiellt och journalistiskt till webben. Det kan ingen förneka längre, och för att uttrycka det milt är jag inte precis ensam om analysen. Kolla här, till exempel.
***
Dagens låt: ”Invisible touch” med Genesis. Genesis överlag gillar jag inte, Phil Collins röst ger jag inte två spänn för. Men ”Invisible touch” – så otroligt snyggt byggt. De interfolierade rösterna på slutet, soundet av åttiotal… Allt man kan önska sig. (Som Freda’ sjöng på sin tid, avd. sångare som är bra i band men blir kassa som soloartister.)
***
En liten sak att läsa på Sydsvenskans kulturblogg, för er som är intresserade av forskningsfrågor. (Det där lät verkligen tråkigt. Under hela min tid som universitetsreporter hade jag ofta problem med att förklara varför forskningsfrågor är så extremt intressanta, även om man helt bortser från själva forskningens detaljer. Men det är intressant. Och viktigt. Tror ni mig inte? Kolla in DN:s iller Knut Kainz Rogneruds granskning av den minst sagt tveksamme forskaren Jan-Åke Gustafsson.)