Personliga och mysiga Google

Att bevaka Google (vilket jag ju på sätt och vis inte gör längre, känns det som, även om jag ju ändå läser nästan allt om företaget som kommer i min väg) är att spana efter stora saker i små.

Gårdagens lansering av privat bildanpassning av Googles startsida är ett perfekt exempel.

Det är många år sedan nätstrateger pratade om vikten av att bli folks ”förstaval” på nätet, att bli folks startsida, i rent teknisk mening, alltså webbläsarens förvalda startsida. Det är helt ute nu.

”Alla börjar väl med en blank sida i sin browser, det sparar ju tid”, säger webbnördarna.

Tänk att det tror jag inte alls. Jag tror att nästan alla har en förinställd startsida i sin webbläsare, och jag tror att Google vill vara där, och lägger betydande tankekraft på att bevara och utveckla sin ställning som internets startsida. Modellen iGoogle, med en sida full av element att flytta runt och fixa till som man vill har aldrig blivit någon stor succé. Det nya, att helt enkelt låta var och en designa Googles vanliga startsida åt sig själv, kommer att bli mycket effektivare.

Google blir som en skärmsläckare, som en skrivbordsbild. Det som alltid är där i min dator, det som jag själv har valt, med en bild på mina egna barn i bakgrunden.

Har man väl fixat till det – och det är förstås hur enkelt som helst, rent tekniskt – glömmer man snart att Google också är en del av internet, och kan ersättas med något annat. Vilket självklart är Googles givna mål.

Kul, snyggt, roligt, enkelt, mysigt, personligt – och ännu en stark länk mellan användaren och företaget. Skickligt gjort.

4 svar på “Personliga och mysiga Google

  1. Google är ju alltid trevliga, men jag skulle vilja ha möjligheten återställd att kombinera/spara flera olika sökparametrar. För sådär fem år sen kunde man snäva in mängden sökresultat genom att lägga först ett kategorifilter (av typ allinurl, visst språk, vissa slags filer etc) och sen ännu ett. Idag kan man, vad jag vet, bara kombinera söksträngen med *en* sådan filtrering. Det går inte att lägga in

    ”Picasso cubismo domain:.es allinurl:art filetype:doc OR pdf”

    och få ett svar som avgränsar på tre nivåer; det går inte heller att spara resultaten från en sökflock och göra det i flera steg. Det är faktiskt något man ibland vill kunna göra i flödet av sökresultat.

  2. Jag såg att Google flyttat på Gällivare:
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/google-flyttade-gallivare_4817413.svd

    När jag idag prickade in en massa grejer på min egen Harlemkarta (http://maps.google.com/maps/ms?cd=2&ie=UTF8&msa=0&msid=100381459777519155653.000451264a90f25a6c825&ll=40.827449,-73.949146&spn=0.077156,0.162907&z=13) upptäckte jag att massvis av de inrättningar som redan finns på Google-karta är lite, lite fel.
    Ofta handlar det bara om att en butik eller ett museum förskjutits med ett halvt kvarter eller så – inte flera mil som i Gällivares fall.
    Men ändå, känns som att det potentiellt är förödande för trovärdigheten/användbarheten!

  3. Hej! Du har säkert massa liknande exempel men detta är för oss väldigt allvarligt. Om man söker på ’bokhandel lund’ kommer vi som ’D’ i kartan. Där vår länk borde vara står det ’verbumkampanj.se’, dvs till vår värsta konkurrent på webben. Och denna länk betalar vi för!?!
    Och hur får man tag på Google?

  4. Stig: Jag önskar att jag kunde hjälpa dig, men det kan jag inte. Googles onåbarhet är Googles största problem – vilket också blir kundernas största problem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *