Så här ligger det till: Jag har en så kallad ”brobizz”. Det är en liten dosa som man har i bilen och som ger en kraftig rabatt vid passage över till Danmark på Öresundsbron.
I morse gjorde jag det en vanlig brobizzägare förmodligen aldrig gör: Jag loggade in på Öresundsbrons sajt, eftersom jag behövde ett kvitto på min överfart.
Jag kunde då konstatera att Öresundsbron hade markerat att jag en dag i somras hade gjort en överfart med lastbil. Jag äger ingen lastbil. Kan inte köra lastbil. Så jag ringer nu i dag, och den mycket vänlige killen i kundtjänsten kan genast konstatera: Det har blivit något fel hos oss. Du har inte gjort fel, du har kört med personbil, det kan jag se här.
Men! Du påtalar detta mer än en månad efter överfarten!
Han kollar med sin chef och återkommer: Tyvärr. Du har inte reklamerat inom en månad.
Jag frågar: Så vad du säger är alltså ”vi har gjort fel, men du kan ändå inte få pengarna tillbaka”? Han bekräftar, men lovar att be chefen ringa mig i morgon.
Jag har ett annat löfte, Öresundsbron, och det är att jag tänker bete mig som värsta sortens kundrättshaverist mot er på alla sätt jag kan tills ni betalar tillbaka de pengar som ert system har snott från mig. Seriöst, det här försätter mig i ett helt nytt tillstånd av kundraseri.
Ni säger att det inte ingår i avtalet att få reklamera ett fel efter en månad? Men ni menar att det ingår i avtalet att få debitera fel utan konsekvens så länge ni kommer undan med det? Hur många felaktiga debiteringar gör ni? Hur många brobizzägare har ni snott ett par hundralappar från före mig?
Det kunde varit värre. Det kunde ha varit någon som knappat in fel IP-adress och gjort dig misstänkt för upphovsrättsbrott och/eller barnpornografibrott. Lätt gjort. Hade du slagit på stora trumman då också?
Det kan du slå dig i backen på. Men frågan är om vanlig konsumenthets hade hjälpt…
twittrat och facebookat.
Var det inte nån hacktivist som bytte bilskyltarna på Henrik Pontens bil´, så att det stod PIRAT? 😉 (Eller något liknande)
@Magnus – bilskylt vet jag inte, men någon ”bytte namn” på honom:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5321758.ab
Hoppas det löser dig för dig Andreas, för Öresundsbrons skull. 🙂
Vi vill ha lägesuppdateringar om de hör av sig efter att ha sett detta…
Lita på mig, varje mått och steg, inklusive min demonstration naken i en tunna med ett stort plakat, vandrandes fram och tillbaka framför betalstationen.
Har råkat ut för samma sak. Orkade inte bråka men hatar Öresundsbron sedan dess…