Med tidningen Gourmets senaste nummer följer en liten svart bok. Den ser ut som en katekes och heter ”Saltaren”.
Det är en stor saltsäljare som ligger bakom, och rimligen har de fått betala stora pengar till Gourmet för distributionen.
Eller så fick de rabatt – för detta är något så ovanligt som ett reklamtryck med genuint journalistiskt värde. Det finns till och med några alibiformuleringar om att salt i för stora mängder kan vara dåligt för hälsan.
Mycket snart kommer man förbi känslan av reklam och produktplacering. ”Saltaren” är liksom för bra. Utformningen med ständiga blinkningar åt religiös typografi och sakrala ordval är helt lysande. Illustrationerna ser ut som gamla träsnitt. De bidragande kockarna talar med passion ur stark övertygelse.
Ett välsaltat guldägg är bokat och klart. Det här är årets bästa ”advertorial”.
***
…men någon författare anges inte. Kan Lisa Förare Winbladh garantera att det inte är hon? Vissa formuleringar för tanken direkt till hennes säregna stil. (UPPDATERING: Nix pix. Lisa F W svär sig fri, hon har inget med denna saltare att göra. Det är i stället reklambyrån Jerlov i Göteborg som ligger bakom. UPPDATERING 2: Och något guldägg blev det inte, men väl ett silverägg!)