Antologin är den nya artikeln, har jag för mig att Anders Mildner twittrade… Det är på pricken faktiskt.
Nyutkommen är ”Sociala? Medier?” som utges av en kommunikationsbyrå i Malmö. 36 skribenter är med; jag bidrog med ett kapitel ur ”Google-koden”.
Dessvärre har jag svårt att tro på antologier som kommersiell idé. Jag har hört allt för många historier de senaste åren om stora satsningar där utgivande förlag och/eller medverkande skribenter räknar med ett slags multiplikatoreffekt: Om alla de här intressanta skribenterna är med, då måste väl folk vilja köpa och läsa?
Det är inte riktigt så enkelt. En bok utan tydlig avsändare blir svår att beskriva, svår att liksom ”prata med”.
Jag håller ändå förstås tummarna för ”Sociala? Medier?”, inte minst eftersom det är roligt att en verksamhet som inte främst är förlag ändå vill satsa på att ge ut en bok.
Jag är med och utvecklar en kurs inom det nya Kommunikatörsprogrammet vid GU. Kursen heter Kommunikation i nya och sociala medier. Kan denna antologi vara intressant som kurslitteratur? Kan man få ett blädder-ex för påseende?