Jag tycker enormt mycket om att tidningen Vi intensifierar sin satsning med Vi läser. Den är bra! Den är generös och guidande och genomsyrad av kärlek till bra böcker. Jag har märkt att jag mer och mer tycker om kulturformer som ägnar sig åt att odla det basala: Jag gillar när författare skriver, när musiker spelar, när sångare sjunger.
Vad är det i vår kultur som så intensivt har drivit fram en offentlighetskultur som bygger på att folk ska visas i ”annorlunda” och ”oväntade” situationer?
Det är väl ungefär del av samma utveckling mot ökade ’synergieffekter’ som skisserades i den här artikeln från 2002 skriven av Walt Brasch i Counterpunch http://www.counterpunch.org/braschmedia.html,
dvs boken blir ett enda stort mediakonglomeratstyrt ‘event’ där litterära kvaliteter är synnerligen underordnade andra, s a s mer prioriterade mål. Det som händer i USA kommer förr eller senare också hit, med viss eftersläpning.
Skrev det i en kommentar också på Svante Weylers blogg fick dock inget svar.
Då det är en trist utveckling som redan pågått ett tag i Sverige skrev jag även en bloggpost om saken – kulturlivet är ju väldigt politiserat – är det vänsterregering premieras vänsterlitteratur och är det högerregering premieras högerlitteratur (det är ju ändå regeringen som till stora delar även influerar Författarfonden).
Se gärna http://komigenuva.wordpress.com/2010/03/21/en-lydig-kultursektor/
Vad jag menade var då – att det är ett sätt för marknaden att få oss att vänja oss vid att det inte längre handlar om en ’bok’ eller en ’författare’ utan att vi ska liksom frigöra oss från sådana låsta föreställningar och på det viset underlätta för mediakonglomeraten att tjäna så mycket pengar på en ’grej’ som det överhuvudtaget går – skitsamma vad det liksom är bara man kan göra något oerhört lukrativt stor av det hela. Det är liksom affärsmodeller som säljer olika koncept – t e x Millennium och The Ark kan utvidgas till mängder av domäner och till slut blir det varumärken för en hel mängd produkter, eller bara en viss känsla med vilken man kan fånga in en viss grupp av konsumenter för konsumtion av många varor och tjänster med anknytning till konceptet.