Om ni skulle gissa:
Hur många gånger nämner jag ordet ”upphovsrätt” i någon form eller sammansättning i min bok om Google? 3? 13? 33? 133? Rätt svar inom kort. Hur många förekomster av orden ”enorm” och ”enormt” tog jag bort vid korrekturläsningen? 5? 10? 15? 20? 40? Rätt svar inom kort.
***
Återstår nu verkligen inget mer än baksidestexten. Och den behöver jag inte ens skriva själv. Tycka något om den ska jag väl i och för sig. Det gäller att vara pedagogisk och säljande och lättillgänglig och sammanfattande på en och samma gång, och det är förmodligen inte så lätt att få till.
Och så har vi den besvärliga detaljen att en massa människor tycks vilja få mig att fastslå om Google är ”evil” eller inte, om Google alltid lever upp till sitt företagsmotto. Som om det var möjligt att svara på…
Kanske är det möjligt att i alla fall närma sig ett svar för var och en som läser min bok och sedan drar egna slutsatser. I en liten mejlintervju hos Bokhora häromdagen skrev jag, lite på det temat, att hur man blir läst är inget man nånsin kan styra över. Bodil Malmsten har sagt något så fruktansvärt smart om det, en av de bästa oneliners jag vet: ”Det man inte skriver blir ofta läst.”
Ingen tycks vilja gissa i dag… Rätt svar är 13 respektive 10!
Jag ville bara ge dig en länk:
http://googlecode.blogspot.com/
Ja, den är lite nära va…?