De tog väl hand om oss på Sweden Social Web Camp på Tjärö i helgen. Inte minst maten var suverän – redan vid ankomst till färjan i Järnavik stod trågvis med hembakade kanelbullar och väntade. Ett stort tack till alla som gjorde det möjligt!
Det här var min premiär. Kommer jag tillbaka nästa år? Jag vet inte. Värdet för mig bestod i det sociala, det roliga, de oväntade mötena. Jag träffade många intressanta och smarta personer och pratade med dem om allt från Google till låtordningen på Orups två första plattor. Allsångstimmen går till historien, den generöst vänliga och avslappnade stämningen var allt man kan önska sig, söndagsbrunchen skulle jag vilja påstå räddade liv.
Seminarierna hade jag däremot lite otur med. Att hålla ett bra seminarium är inte så enkelt, och den avsiktligt antihierarkiska formen som bygger på ”om du själv tycker att du har något att erbjuda så har du det” enligt klassiskt exempel från proggmusikens sjuttiotal ger en känsla av frihet och öppen diskussion – men också, ibland, mindre värdefulla resultat. (Alla är inte bra på att stå framför en grupp människor och förklara något, eller driva en diskussion. Det är rätt säregna kompetenser.) Kanske skulle en liten delvis filtrering av programmet i förväg trots allt övervägas.
Jag hoppas för övrigt att Kristin Heinonen och Tomas Wennström, som med SSWC har skapat något som många värderar väldigt högt, ser till att höja priset rejält till nästa år. Nu betalade vi deltagare 995 kronor, plus boende, och det känns direkt billigt ställt i relation till vad vi fick. Ska vi säga 1 800 spänn? Det är tillräckligt lite för att det inte bara ska bli företagskunder som kommer dit – men tillräckligt mycket för att Kristin och Tomas ska kunna få ut en bra lön för detta av många så högt värderade jobb.
***
Och den som undrar vad jag tycker om att bo i tält kan med fördel titta här, mellan 8.30 och 12 minuter ungefär…
***
Det hade förresten varit fint att kunna ringa 0515-500 73 och gratulera morfar på födelsedagen i dag, men den möjligheten avskaffades för två år och tio månader sedan. Det är så enormt svårt att vänja sig.
Fast blir det inte mer exkluderande då? Redan i år hade ju en del problem med att betala en tusenlapp för en helg.
För övrigt: Kan du inte skaffa Disqus? Eller någon annan plugin som gör att man får ett mejl om när någon annan skriver en kommentar här. Vet inte hur jag ska komma ihåg att titta tillbaka nu.
På 1 svarar jag ”jo, den risken finns, men måste ställas mot värdet av det arbete som arrangörerna lägger ner, och kanske kan man rent av ha olika prisnivåer?”.
På 2 svarar jag ”vid nästa redesign, och den tror jag vi mäktar med nästa år!”.
Olika prisnivåer är väl en bra idé? Björn Alberts och Johan Ronnestam hade smarta takes i sin morgonsession på hur man fixar det utan att göra sin kund sur. Tex olika servicenivåer. Fast i det här fallet kunde man ju ha typ en dyr för företag och en billig för privatpersoner och egenföretagare/små.
Håller med om att Kristin och Tomas borde tjäna åtminstone lite pengar på allt sitt slit.