Det finns alltid skäl för en tidning, en redaktion, att fundera över sitt uppdrag. Om man frågar vardagsläsare om vad de vill ha sin tidning till får man alltid intressanta och vitt skilda spretiga svar. Det får man även om man frågar kolleger.
Under mina fåtaliga insatser som konsult – jag gör en del saker som liknar konsulteri i samband med talaruppdrag, jag hjälper mindre ledningsgrupper och projektansvariga att ringa in sina viktigaste tillgångar och problem och så – har jag hittat en sån där smart enrading som jag säkert skulle kunna skriva en hel bok om, om jag bara hade varit amerikan och tålt managementlitteratur.
Jag brukar ställa en fråga till de grupper jag träffar, och den är faktiskt extra bra om engelska är arbetsspråket. Jag säger:
What business are you in?
Och så väntar jag in svaren. Vi är i gruvbranschen, säger de. Vi är i bilbranschen. Vi är i mediebranschen. Vi sysslar med reklam. Vi är mäklare. Vi förmedlar transaktioner. Vi hjälper våra kunder med kontakter in i sfärer de inte har tillgång till. Vi säljer en helhetsupplevelse kring mat och dryck.
Sådär låter det. Det är lite floskulöst ibland, men det är sällan fel. De flesta i ledande position i ett företag eller på en myndighet brukar ju begripa vad deras uppgift är.
Men så tar man det vidare, och frågar: vad händer om samma sak drabbar er som har drabbat musikindustrin? Eller filmindustrin? Eller journalistiken? Hur motiverar ni er existens då? Vilka idéer om nya affärsmodeller har ni klara för när the big day of disruption gryr hos er?
Detta kan man göra en halvdagsworkshop av om man vill.
Eller så kan man börja med att ifrågasätta det ursprungliga svaret.
Jag tror nämligen att nästan alla tjänsteföretag är i samma bransch. Inte restaurangbranschen eller bilbranschen. Utan i den här branschen:
Vi svarar på frågor, och löser problem.
Det spelar nästan ingen roll vad det är för produkt eller service du säljer. Det är det här som är det rätta perspektivet. Jag är allt mer övertygad om det. Våra kunder kommer till oss för att de vill ha hjälp med att bygga en bro och dra järnväg på den, eller för att de vill fixa skolmat till en hel kommun, eller för att de vill hitta ett bättre sätt att ta hand om sin hälsa, eller för att de vill veta vad som har hänt i världen på ett överskådligt och begripligt sätt.
Om du då är redo att svara på deras frågor och lösa deras problem – då motiverar det i sig självt din existens.
För ingen bransch är detta tydligare än mediebranschen.
Varje redaktör som förfogar över ett redaktionskollektiv bör inleda sitt arbete där varje dag. Vilka frågor har våra läsare rimligen i dag? Hur kan vi bäst besvara dem? Och vilka problem har de? Kan vi göra guider, tester, skapa service efter journalistiska principer, som löser dessa problem?
Ställ de frågorna rätt. Använd sedan de redaktionella resurserna och läsarnas intelligenta inspel för att besvara dem.