De sätt som vi utsätts för kommersiella budskap på övertrumfar verkligen alla tidigare dumhetsrekord, hela tiden.
Det är kanske bara oundvikligt, i en tid då folk hellre dör än att betala för sin kulturkonsumtion – då kommer den bisarra reklamen från alla håll i stället. Läs här om hur en del byråer jobbar mot bloggosfären. Jag har en del liknande erfarenheter.
Skräp är billigt, kvalitet kostar !
Och när vi bygger upp vårt ego och världsbild kring skräpet och det vi tror vi behöver så…
Ser inte problemet, tyvärr. Helt korrekt ton från ”Sara” och att ge förslag är väl inte brottsligt eller skamligt? Theresia tackar nej och Sara propsar väl inte?
Problemet ligger väl i att vissa av bloggarna tydligen accepterar vilkor som dessa och alltså kraftigt undervärderar sig själv, men det kan väl inte vara byråns fel?
F.ö är jag såklart en trogen läsare av Söta Saker…
Det är klart, frågan är ju alltid fri – jag tycker bara att det finns nån liten skamgräns… Och så gillar jag att man kallar saker vid sina rätta namn: Vill man annonsera, så kan man säga det, osv.
Mången intervju idag, i alla slags tidningar, fungerar som textreklam och PR. Att snacket med t ex boutiqueägare och entreprenörer i dagstidningar ser ut på ett sätt som innebär att de har öppet mål för att sälja in sin verksamhet, det är i och för sig ingen nyhet, men idag bryr sig redaktionerna mindre än någonsin. Eftersom man vill ha en ”snygg” yta i texten och ett luftigt berättande låter man den intervjuade köra i stort sett ohejdat, utan motfrågor. Kan iakttas i intervjuer med alla slags personer men i synnerhet kändisar och folk med ett varumärke att försvara.