Dags att spika undertitel

Först och främst: Tack alla som redan har bidragit med länkar, idéer, synpunkter, frågor och inte minst pengar för att möjliggöra ”Google-koden”. Det finns mycket att tänka på nu, och jag får försöka dela upp det i små bitar och ta en grej i taget… Och jag lovar att jag ska hålla er uppdaterade åtminstone nästan dagligen!

Titeln ”Google-koden” möter blandade men huvudsakligen positiva reaktioner. Och det är som det är – förlagsbranschen har en viss långsamhet inbyggd i sitt system på så vis att man gör utgivningskatalogen och insäljningsmaterialet till återförsäljare ungefär ett halvår före utgivning. Bokens namn kommer därför inte att ändras, oavsett hur bra idéer vi kan jobba fram nu efteråt… Men! Boken behöver också en undertitel. Det har varje någorlunda seriös reportagebok. Själv är jag väldigt förtjust i undertiteln till Per Anderssons Stenbeck-biografi: ”Ett reportage om det virtuella bruket”. Min fru tycker alla undertitlar som börjar med orden ”Ett reportage” är för tunga och tråkiga. Journalistnördiga. (Och då är hon ändå journalist.)

Jag har egentligen inte mer än fyra idéer, och de är inte ens definitiva, utan mest modeller av idéer. Använd kommentarfunktionen eller enkäten nedan för att göra era röster hörda. Den som knäcker den slutliga formuleringen – om vi nu inte fastnar för ett av de redan befintliga förslagen – får givetvis ett ex av den färdiga boken!

0 svar på “Dags att spika undertitel

  1. Varför inte:

    google.com/my.life

    eller

    Hjulet var bara en betaversion

    eller

    Aldrig har så många delat med sig av så mycket till så många

    eller

    Framtiden försvann just i backspegeln

    /P.O. Arnäs

  2. P.O, tack för idéerna, och tack för att du bidrar! (Dig har jag inte träffat sedan jag var barn och du färgade håret rött på en gemensam Danmarksresa med grannfamiljen – för med det namnet måste väl detta vara samma person? Jag älskar internet!)

  3. Jag gillade ”Sök och du skall finna”.

    Populära alternativet ”En sökning…” tycker jag är för långt och krångligt. Fast det är mer ordet fenomen än ordet sökning (som är bra) som rubs me the wrong way.

  4. Hur Google tog över våra liv är ju bra, eftersom det är det boken mest ska handla om (väl?). Men du kan ju inte ha Google i både titel och undertitel…

    Kämpar med samma sak i min planerade bok, som ska heta ”Harlems hjärta”.
    Undertiteln borde bli något i stil med ”Reportage om hus och människor i Harlem” — men det får ju bli
    ”Reportage om hus och människor i världens mest kända stadsdel” eller ”Reportage om hus och människor på norra Manhattan” eller
    ”Reportage om hus och människor i det gentrifierade ghettot” eller nå’t…

  5. Hm, kanske borde ha en övertitel, typ

    ”Reportage om hus och människor i
    HARLEMS HJÄRTA”

    Men då kommer boken ofelbart att sorteras in på R, och jag vill att den ska heta Harlems hjärta.

    Sorry, det var off topic — men det är onekligen knepigt med titlar och undertitlar!

  6. Varför inte ”ett moln i byxor”?
    Eller lite längre bort från orginalet – ”ett moln med 15 % fri arbetstid”!

  7. Dina förslag låter inte som om det handlar om samma bok. Alternativ 1,2 och 4 hör ihop med en journalistisk angreppsvinkel, som du beskrev den i det förra blogginlägget. Trean låter däremot som undertiteln på en ganska förutsägbar bok.

    Det finns också en kommersiell dimension: En uppenbart positiv titel kommer inte att sälja några böcker till googlehatare, och vice versa.

    Personligen är jag mest fascinerad av utvecklingen; vad som får företag som Microsoft, Google, IBM, Sun, Cisco eller Facebook att nå de facto-monopol på väldigt kort tid, alltså en djupdykning kring de klassiska tre T:na. Lika intressant är vad som får dessa imperier att bli bekväma och falla ihop lika snabbt. Men den utgångspunkten kunde man tänka sig:

    ”Risken med att vara på rätt plats vid rätt tid.”

  8. Moln kan vara ett inspirationsord för omslagsformgivaren…

    Visst, jag tar bort ”Reportage om…”. Det kan stå separat, som genrebeteckning.

  9. hmm kan du veta undertiteln innan du vet vad boken kommer handla om…för du har väl inte gjort dina intervjuer och efterforskningar än?

    Ett citat funkar ju nästan alltid…i avhandlingsvärlden i alla fall. ”citat” och sedan en förklarande undertitel…

  10. Google-koden – ”Den perfekta sökmotorn”

    google.com/corporate/tenthings.html

    kan ju vara kul att citera grundarna….

  11. Jag har gjort kanske en tredjedel av research och skrivande, så jag vet rätt väl vartåt det lutar. ”Jakten på den perfekta” skulle det kanske behöva bli, men då blir det lite ”jakten på det perfekta ljudet”-vibbar…

  12. ”Du sökte en källa och fann ett hav” 😉

    eller

    ”Sökmotorn isärskruvad”, alt ”Hur kraftfull är din sökmotor?”, alt ”Besiktning av en sökmotor”

  13. Undertitlar som börjar på ”Hur…” funkar ju ofta bra på reportageböcker (vanligt inte minst i USA) fast det är ju fortsättningen som är det svåra…

  14. Jag tycker att ordet ordning ska ingå. Jakten på den perfekta ordningen?
    Kampen för att ordna världen?
    Ett företags jakt efter den perfekta ordningen? Ngt som anspelar på ”att ordna världen”á la Linné. Det handlar ju om kontrollen över det nya kunskapsamhället.

  15. Moln och jakt och ordning. Och sedan har vi det här med ”Don’t be evil”.

    En liten remix på gunillas tidigare förslag:

    Om ett företag som blev ett verb

    Några egna:

    Konsten att inte vara ond
    Allt vi hittar är ditt
    Om att skapa moln och tämja spindlar
    Hur världen blev sökbar
    Vem vakar över väktarna?
    Informationsfrihetens pris
    En värld i spindlarnas nät
    Om sex bokstäver som förändrade världen
    Från garagehobby till Washingtonlobby
    Att söka är nödvändigt
    Sök och ni skall vinna

    Det kommer mera. (Det där var inte en undertitel.)

  16. Nu har jag inte läst din blogg på ett tag så jag har missat en hel del du skrivit.

    Som undertitel funderar jag på något med tiden före och efter Google. ”11 AG” (nu kan jag inte latin, men om ”Anno Domini” betyder ”i herrens år” borde ”i Goggles år” förkortas ”AG”. Vilket årtal beror ju på när boken ges ut, och om man ska räkna med ett år ’0’ eller inte)

    Sen finns ju ”klassikern”: ”Den som söker, den letar”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *