Så har jag igen förnyat mitt årskort hos SJ. Varianten jag har valt kostar svindlande 83 300 kronor. Det låter givetvis mycket, men med tanke på hur mycket tåg jag åker är det en absolut no-brainer för mig att ha det där årskortet. Det är möjligt att jag inte kan räkna hem det till riktigt sista kronan – men flexibiliteten, och det faktum att jag hanterar ett kvitto per år i stället för hundra, motiverar i så fall resten av kostnaden utan minsta tvekan.
Sedan har ju jag, som alla andra stammisar, en lätt ansträngd relation till SJ. Jag har givetvis lärt mig vilka fel och problem som är Banverkets ansvar, och vilka som ligger på SJ. Så jag gnäller alltså inte gärna på SJ när ännu en sliten kontaktledning har ramlat ner.
SJ:s problem finns inom områden som är mycket enklare att åtgärda.
• Man ska inte stötta den stolliga antroposof-rörelsen genom att servera produkter från Saltå Kvarn. Det är en investering i minskade vaccinationer och ett direkt och konkret hot mot folkhälsan. (Det går förstås att säga mycket mer om utbudet av mat och dryck, men det mesta av det faller ju under kategorin ”tycke och smak”.)
• Man ska erbjuda fler tysta platser.
• Man ska okuvligt fostra passagerarna. Även i icke tysta kupéer är det självklart helt helt oacceptabelt att titta på klipp med ljud till, även om man tycker att man har det inställt på låg volym. Detta hänsynslösa beteende är särskilt vanligt bland småbarnsföräldrar, som låter sina treåringar sitta med en telefon eller en padda som ger ifrån sig små vidriga pip varannan sekund.
• Och så det absolut viktigaste: Tågen ska hållas rena och fräscha. I juli blev det visst liv kring toalettstädning via samling i sociala medier, och SJ:s presstalesperson Tobbe Lundell svarade då något om förbättrad ventilation. Visst, men det är inte det som är problemet. Vad som behövs är att varje tåg bemannas med en städare, en person som under hela resan rör sig fram och tillbaka i tåget och ser till att allt är rent och snyggt, överallt. Detta kostar givetvis pengar, men SJ slår rekord i antal resenärer, och eftersom jobbet kanske skulle kunna kategoriseras som mindre kvalificerat blir det alltså ett utmärkt första steg in på arbetsmarknaden för många.