Att det breda (läs: vilsna) nättjänstbolaget Yahoo! byter verkställande direktör är inget ovanligt. Det har just skett för tredje gången på cirka ett år.
Men den här gången är det värt att höja på ögonbrynen för: den nya ledaren där heter Marissa Mayer, och är en av Googles mest tongivande personer ända sedan nittiotalet. Hon var den tjugonde personen att anställas, och den första kvinnan. Hon har haft en lång rad ledningsuppdrag, men ändå aldrig tagit det slutliga steget in i toppgruppen. Det är på så vis inte ologiskt att hon nu väljer att göra något annat, men för Google är det ett hårt slag. Det är kanske inte lika illa som när Sheryl Sandberg lämnade för att bli så kallad COO – alltså något slags operativ chef – för Facebook, men Marissa Mayer är en omtyckt person som för många personifierar det nördiga och passionerade Google. Att en sådan person väljer att lämna förstärker bilden av normaliseringen av Google som företag, och minskar möjligen det något sektliknande intryck man som utomstående analytiker och betraktare ibland kan få.
Och för hennes nya arbetsgivare? Jackpot.