…om hur Google och Boston Consulting Group räknar på nätekonomi. Obegripligt hur stora medier kunde sprida de siffrorna vidare i våras helt utan närmare analys.
…om hur Google och Boston Consulting Group räknar på nätekonomi. Obegripligt hur stora medier kunde sprida de siffrorna vidare i våras helt utan närmare analys.
Intressant; av två skäl- sättet att räkna och hur de stora medierna inte var på. Det borde ju rimligtvis varit mycket intressant: oavsett om ditt media genererar annonsintäkter via nätet eller inte. Dels för att hitta vägar att verkligen tjäna pengar, men även för att ta chansen att skärskåda Google och om det fortfarande agera som att de inte är onda:-) Men, man kanske nöjer sig med det lilla som tickar in på intäktskontot?
Tja, jag vet inte, jag tror att det kanske var en effekt av bristen på ”journalistisk tvärvetenskaplighet” eller vad man ska säga. För få av oss som arbetar som journalister kan flera sakämnen tillräckligt bra för att kunna lägga samman dem. Jag brister själv ofta på den punkten, framför allt på så vis att jag kan för lite om teknikens ”hårda” förutsättningar. Det är en ständig utmaning för mig, eftersom jag är så intresserad av de sociala kulturella konsekvenserna av teknikrevolutionen.