Borde inte den verkliga frågan vara varför inte Google gjort det här ställningstagandet tidigare?
Jag tycker liknelsen med med andra företag och även exemplet med Saudiarabien faller, vad Google gör är ju att man faktiskt ”bara” distribuerar andras information, så när man censurerar i detta, eller låter någon annan göra det, så gör man omskrivningar av andra människors/företags ”sanningar”, eller om man så vill, Sanningen, med stort S, i den mån den existerar.
Google som företagstyp och Internet som företeelse är ju något nytt vilket många gånger kanske omöjliggör liknelser av den typen vi annars hemfaller oss till. Men vill man ändå göra det så tycker jag att den gigantiska marknaden av piratkopior som kommer från Kina är ganska illustrerande, där man tar andra företags varor och ”gör om dom” till sina egna, det accepteras ju inte av andra företag, oavsett om man verkar i Kina eller inte.
Sen kan man såklart diskutera om det i slutändan är bra eller dåligt för den Kinesiska befolkningen, man kan också diskutera om ekonomiskt bistånd till u-länder undergräver deras egna möjligheter att skapa en fungerande ekonomi (t.ex.)
Men utifrån Googles perspektiv, så tar man ju på sig en slags frälsarroll om man menar att man är dom enda som kan distribuera sanningen, och det är såklart en roll man gärna tar på sig…
jaja….ska jag behöva köpa en bok nu, det var längesen.. 🙂
Du är ju inne på något synnerligen relevant där: Google som internets mittpunkt och självklara söktjänst. Det är ju inte som att internet försvinner i Kina i och med Googles utträde. Men Google försvinner inte heller, de kommer att fortsätta samtal och utveckling och försäljning så mycket de kan…
Hur förhåller sig Googles resultat (vinst) till den ekonomiska recession vi befinner oss i (storleksmässigt, sambandsmässigt) ?
Vi/jag diskuterade nämligen för snart exakt 2 år sedan, ett halvår före den verkliga krisen slog till, om vi befann oss i en ny ”IT-bubbla”, jag vet att Googles Ad-Words program ser annorlunda ut nu jmf. med då, men just fenomenet ”Googlemiljonärer” som satt hemma och tjänade miljoner på Googles annonsprogram genom att blogga om mobiltelefoner, datorer osv….det känns för mig som att man fick ”betalt för ingenting”, pengar som ju måste komma någonstans ifrån (från annonsörer såklart, men motsvarade den annonseringen, oavsett om det kom från befintlig marknadsföringsbudget eller om det var nya pengar, den försäljningsökningen den antyder)
Google tickar på. 2009 års resultat är företagets bästa någonsin.
Många bäckar små är Googles modell, och hos Google är det ju enkelt att annonsera med väldigt blygsam budget också, om man skulle vilja det. Det gör Googles annonssystem mindre konjunkturkänsligt, tror jag man kan säga.
Jag såg dig i Morgonsoffan, intressant.
Borde inte den verkliga frågan vara varför inte Google gjort det här ställningstagandet tidigare?
Jag tycker liknelsen med med andra företag och även exemplet med Saudiarabien faller, vad Google gör är ju att man faktiskt ”bara” distribuerar andras information, så när man censurerar i detta, eller låter någon annan göra det, så gör man omskrivningar av andra människors/företags ”sanningar”, eller om man så vill, Sanningen, med stort S, i den mån den existerar.
Google som företagstyp och Internet som företeelse är ju något nytt vilket många gånger kanske omöjliggör liknelser av den typen vi annars hemfaller oss till. Men vill man ändå göra det så tycker jag att den gigantiska marknaden av piratkopior som kommer från Kina är ganska illustrerande, där man tar andra företags varor och ”gör om dom” till sina egna, det accepteras ju inte av andra företag, oavsett om man verkar i Kina eller inte.
Sen kan man såklart diskutera om det i slutändan är bra eller dåligt för den Kinesiska befolkningen, man kan också diskutera om ekonomiskt bistånd till u-länder undergräver deras egna möjligheter att skapa en fungerande ekonomi (t.ex.)
Men utifrån Googles perspektiv, så tar man ju på sig en slags frälsarroll om man menar att man är dom enda som kan distribuera sanningen, och det är såklart en roll man gärna tar på sig…
jaja….ska jag behöva köpa en bok nu, det var längesen.. 🙂
Du är ju inne på något synnerligen relevant där: Google som internets mittpunkt och självklara söktjänst. Det är ju inte som att internet försvinner i Kina i och med Googles utträde. Men Google försvinner inte heller, de kommer att fortsätta samtal och utveckling och försäljning så mycket de kan…
Men du som är journalist…
Hur förhåller sig Googles resultat (vinst) till den ekonomiska recession vi befinner oss i (storleksmässigt, sambandsmässigt) ?
Vi/jag diskuterade nämligen för snart exakt 2 år sedan, ett halvår före den verkliga krisen slog till, om vi befann oss i en ny ”IT-bubbla”, jag vet att Googles Ad-Words program ser annorlunda ut nu jmf. med då, men just fenomenet ”Googlemiljonärer” som satt hemma och tjänade miljoner på Googles annonsprogram genom att blogga om mobiltelefoner, datorer osv….det känns för mig som att man fick ”betalt för ingenting”, pengar som ju måste komma någonstans ifrån (från annonsörer såklart, men motsvarade den annonseringen, oavsett om det kom från befintlig marknadsföringsbudget eller om det var nya pengar, den försäljningsökningen den antyder)
Kan man överhuvudtaget se sådana samband?
Google tickar på. 2009 års resultat är företagets bästa någonsin.
Många bäckar små är Googles modell, och hos Google är det ju enkelt att annonsera med väldigt blygsam budget också, om man skulle vilja det. Det gör Googles annonssystem mindre konjunkturkänsligt, tror jag man kan säga.