Vad är det då, egentligen, som Larry Page och Sergey Brin har åstadkommit sedan det första gemensamma universitetsprojektet kring webbteknik och internetsök från nittiotalets mitt? Det här:
De har byggt en verksamhet från absolut noll. De lånade ihop datorer och placerade dem seriekopplade i ett vanligt studentrum. De lånade pengar av sina föräldrar och vänner för att klara de första åren. De har övertygat riskkapitalister som i alla andra sammanhang betraktar varandra som dödsfiender att gå in i Google, tillsammans, och hjälpas åt. (Riskkapitalisterna försökte skrämmas för att sätta sig i respekt: »80 procent av alla nystartade företag går i konkurs«. Larry Page svarade blixtsnabbt: »Ja, men de flesta av dem är restauranger.«) De har gjort en börsintroduktion helt efter eget huvud och på ett sätt som gav företaget enorma kapitaltillskott utan att riskera grundarnas egen makt. De har anställt mer än 20 000 personer och etablerat sig i fler än trettio länder. Google är enligt finansanalytikerna Deloitte Touche Tohmatsu världshistoriens snabbast växande företag – under de fem första åren ökade vinsten med 400 000 procent. Företagsnamnet har blivit så bekant att det införlivats med själva språket. Nya tyska lexikon erbjuder verbet »googeln«. I japanska ordlistor hittar man »guguru«.
Och under resans gång har Larry Page och Sergey Brin låtit sortera och indexera mer än en biljon webbsidor. Tusen miljarder sidor. De senast kända siffrorna antyder att användarna nu gör nära 50 miljarder sökningar i månaden, eller, om man vill räkna så, 20 000 sökningar varje sekund. Detta har gett Google en marknadsandel på uppemot 70 procent av alla webbsökningar i USA och mer än 90 procent i Sverige. Annonsintäkterna rör sig runt 20 miljarder dollar om året, vilket är i paritet med de fyra största tv-konglomeraten i Nordamerika – tillsammans. Minst 30 procent av all annonsering på internet över hela världen sker hos Google.
Ken Auletta, journalist och författare till boken »Googled: The End of the World As We Know It« har sammanfattat: »Det har aldrig funnits ett företag som har haft sådant inflytande över medielandskapet och som har kapacitet att rasera så många befintliga affärsmodeller.«
0 svar på “Ur kapitel två, ”Trapetsartisten och Legonörden””