Välkomna till kläd- och accessoarskolan för journalister. Vi ska i en rad seminarier gå igenom de kända markörer som olika yrkesgrupper inom journalistiken håller sig med – hur man känner igen dem, hur man ska förstå dem symboliskt och hur man lämpligen bär dem.
Vi kommer att avhandla kläder, men inte bara kläder. Accessoarerna vi ska diskutera kan sägas vara både materiella och immateriella.
Men låt oss börja med något konkret, en verklig grundpelare:
Mellanchefskavajen.
Svenska medieföretag är på en gång hierarkiskt och anarkistiskt uppbyggda. Själva grundhantverket värderas högt, varför utövarna (fotografer, reportrar) lätt förväxlar värdet av sina kreativa insatser med en sorts beslutsrätt.
När dessa kreativa personer upphöjs till att bli mellanchefer, så krävs en signal om detta. Omvärlden måste få veta vem det är som bestämmer och vem som alltid har minst en penna till i innerfickan.
Enter: mellanchefskavajen.
Buren av en man ska den idealiskt vara sjavigt svart eller i lite proprare ljusare manchestertyg. Den ska helst kombineras med en inte alltför välstruken skjorta, jeans och kraftiga skor.
Buren av en kvinna ska den absolut inte ingå i en hel dräkt – det blir för mycket jurist – utan i stället diskret matcha resten av kläderna. Alltför stor fåfänga är givetvis helt fel, men vad det gäller glasögon och örhängen är det fritt blås. På fötterna är skor med hård sula (som genererar eftertryckliga smällar vid promenader i kontorslandskap) en absolut nödvändighet.
Har ni förstått? Mycket bra. Nästa gång ska vi tala om den s k redigerartofflan.
***
Arketypisk bärare av mellanchefskavajen: Mats J Larsson, DN. Bär alltid sina kavajer med helt rätt ”seemingly casual” attityd. Bubblare: Sydsvenskans Jonas Gruvö.
***
Via mejl inkommen kommentar från seminariedeltagare: ”Apropå fortbildning. Enligt ett envist rykte bland journalister som arbetar i Göteborg finns det på stans TT-redaktion något som kallas för Kavajen. Längst inne i ett mötesrum, kanke på en galje bakom en dörr, hänger den. Kavajen som alla redaktionens reportrar kollektivt använder när de ska gå på presskonferens.”