Jag har varit lite slarvig med att länka till saker jag har skrivit på sistone. Om det är något som lockar så får ni väl klicka.
I veckan skrev jag några rader hos Newsmill, om Google och strategin bakom den nya telefonen. I själva verket är texten till 90 procent ett utdrag ur min kommande bok, men tillpiffad för att passa Newsmill.
Jag vet inte hur mycket ni bryr er om tv-krönikor, men läs den här, så blir ni kanske lika bitna som jag av ”Masterchef” på TV8.
Och så har det ju som vanligt på det nya året varit lite dramatik runt Nobelprissekretessen. (Jobbigt ord utan bindestreck, Nobel-prisse-kretessen.) Läs först det här, på Sydsvenskans kulturblogg, och gå sedan vidare till analysen som sedan blev resultatet. Ska ni välja en text av de här så ta den där sista.
…och så måste ni kolla in texten här nedan – över hundra kommentarer! All time high, och inte bara i mängd utan på sätt och vis också i kvalitet. Jag har lärt mig mycket av det som står där, inte minst om brister i mina egna resonemang. (Se gärna min egen kommentar 78 och 111, om sinnelagsetik.) Fortsätt gärna samtalet!
Re din artikel på Newsmill…är det inte snarare så att Google har exploderat till den koloss det är idag för att de faktiskt är de enda som har modellen ”Vad kunden vill ha, helst gratis”?
Vad mer är, de lyckas tjäna pengar på saken vilket är en tydlig spark i baken på de som fortfarande tror att immaterierätt och slutna licenser är enda sättet att skapa en nätbaserad ekonomi.
Microsoft, Apple, IBM och Oracle hade alla kunnat göra exakt samma sak, men dessa har ju snarare tagit till sig modellen med ’gratis’ mervärde åt sina kunder under galgen och ofta utan direkt entusiasm.
Jo, på sätt och vis har ju Google gjort nästan allting rätt nästan hela tiden – och med de ekonomiska marginalerna man har nu har man råd att säga ajöss till Kina. Ska bli spännande att se hur New York-börsen reagerar gentemot Googleaktien.