Är det bara jag som är svårt oimponerad av letandet efter det försvunna planet? Om nu min teleoperatör kan se vad jag har för färg på kallingarna via min mobil, om det finns bilder på ungarnas sandlådor i Karesuando via Google Earth – hur svårt ska det då vara att veta var ett flygplan är? Jag trodde de liksom visste det, flygledningarna, tämligen exakt, hela tiden. Vad jobbar de annars med?
Exakt! Om de kan bygga en låda som står emot jordbävningar, explosioner och sjöodjur borde de rimligtvis förse den med GPS.
Och var är satelliterna när man behöver dem? Var det verkligen ingen satellit som passerade över olycksplatsen? Det har jag undrat sedan olyckan skedde.
Ett flygplan mitt i ett tropiskt oväder om natten, och sen störtat i fyra -fem kilometer djupt vatten är nog som en nål i en höstack. Och det är inte så förvånande med frånvaron av vrakdelar på ytan – om man accepterar brassarnas bedömning att det man tagit upp *inte* kommer från Airbusen. Hur mycket brukar det finnas kvar uppe på havsytan av ett skepp som gått under i hårt väder? Jag tänker mig att flygplanet bröts sönder eller exploderade i luften efter att elsystem etc kollapsat, det är visserligen något som ”inte ska kunna hända” men om det kommer in genom ett område där ett åskväder just håller på at uppstå kan det tydligen slå ut navigationen och slita sönder planet. Aftonbladet hade et tv-klipp med en pilot som varit med om den sortens situation.
Apropå Henrik Pirate Pontén, som du twittrade om: de kanske är korkade ibland på Skatteverket men riktigt så här enkelt är det väl inte? Det finns ju en hel del fall med transsexuella som velat byta namn och nekats, det har dessutom inte gått över en natt. Mitt bud är att pirataktivisterna haft en allierad inne på Skatteverket och sände anmälan till denne.
”Pirate” måste väl f ö vara ett namn som kan antas vara till obehag för bäraren, för att nu citera den gamla regeln. 😉
Jag brukar kolla på Air Crash Investigation på National Geographic Channel och hyser därför stor respekt för alla investigators out there. Tror inte situationen är sådan att det sitter en brasiliansk fåntratt i en jolle ute på Atlanten och pilkar vrakdelar, direkt.
Flygplanet befann sig ca 10km upp i luften. Alla elsystem slogs ut. Eventuellt har roder/vingar/flygplanskroppen skadats. Flygplanet befann sig i radar-skugga. Det är storm. Vart kommer planet att landa? Utan el fungerar varken GPS eller radio som kan sända ut positionen. Med intakta roder/vingar/flygplanskropp kan flygplanet glidflyga en mycket lång sträcka. Oavsett vilket skall flygplanet falla ner 10km. Hur räknar du ut var det hamnat när du inte vet hur skadat det varit?
Varför bygger de inte planen i svarta-lådan-material?
Också värt att notera:
”Det är inte den här operationens uppdrag att söka efter den svarta lådan. Vi söker efter överlevande, döda och vrakdelar, i den prioriteringsordningen.”
Jenny Maria: Ofta är det inte själva fordonet man vill ska överleva. Exempelvis är det inga större svårigheter att bygga en bil som skulle klara en krock relativt oskadad, men tyvärr skulle personerna i bilen stryka med.
Air Crash Investigation! Det låter klockrent i min smak, jag har redan på min korta tid som tv-krönikör hunnit skriva en om flygolyckor. Det måste bli fler.
Homers favoritactiondokumentärserie är för övrigt When small children explode.