Här en tidningsformel. Jag menar att den är så universiell och sann för hur en dagstidnings förändring blir till att jag borde sparat den och skrivit en hel bok om den. Läs noga nu, här kommer Ekströmtrippeln eller Ekströms facit eller Andreasrevolutionen eller kort och gott: Andreas Ekströms trestegsreformationsprincip.
I sann Long Tail-andra vill jag nu hos andra bloggare och i denna texts kommentarfunktion se trestegsreformationsprincipen förbättrad, vässad, utbyggd och konkretiserad.
1. Organisationen styr formen. (Hur du bemannar avgör vilken presentation du mäktar med.)
2. Formen styr innehållet. (Genom att skapa presentationsformat kan man styra innehållet – tvärt om är oändligt mycket svårare.)
3. Innehållet avgör resultatet, det vill säga kvaliteten, mottagandet hos läsarna. (Innehållet är summan av tankegods och presentation, där ämnesval, aktualitet och problemställning är det centrala. Om inte det landar rätt, är det andra förgäves. Och, viktigast: Du kan bara klara 3 om du har gjort 1 och 2 ordentligt, och i den ordningen.)
Så. Off you go, gör om era tidningar. Hälsa från mig.
Innehållet borde självfallet styra formen, och formen avgör vilken organisation som krävs. Eller?
Just därför måste man göra det i den ordning jag beskriver. Om du kommer med ett aldrig så bra textinnehåll, och inte har etablerade presentationsmetoder, så kommer det inte att fungera. Och dessutom: Anta att du gör ett stort innehållsprojekt, och definierar om vad din tidning ska ägna sig åt – hur roligt, nyskapande och bra och tydligt kommer det att bli i läsekretsens ögon, om du inte samtidigt har tänkt igenom hur det ska presenteras?
En invändning mot mig själv kan vara denna: ”Presentation” är lika mycket definitionen av innehåll som ”text” och ”bild” är det.
Du tycks i ditt resonemgan utgå från en redan existerande tidning (el motsvarande).
Men om du ska starta en tidning (el motsvarande) ska du ju först veta vad du vill säga och förmedla.
Det styr sedan formen – serietidning eller tjock tidskrift etc.
För att förverkliga denna idé måste du sedan lösa det praktiska – organisationen.
Helt rätt, min trestegsraket används bäst vid omgörning av befintlig tidning. Startar man nytt håller jag helt med: Då börjar man med berättelsen.
När vi ändå diskutera det här: Jag undrar ibland varför tidningar så desperat jagar ”den unga” läsekretsen, och det till ett högt pris. Tidningarna blir så svajiga till innehåll och layout att de som faktiskt köper tidningarna tröttnar.
Unga människor – förutom oss yrkesskadade – har väl aldrig prenumerarat på morgontidningar. Min erfarenhet säger mig att de flesta inte tar en tidningsprenumeration förrän de flyttar tillsammans, bildar familj. Idag sker detta allt senare. Alltså kryper även åldern på prenumerantstocken uppåt.
Helt rätt igen – de blir äldre och äldre. Modellen med utburen papperstidning varje dag är fortfarande enormt slagkraftig, men jag tror de stora tidningarna kommer att välja andra och bättre distributionsmodeller för gott – förhoppningsvis redan under min livstid!
Som redigerare kan jag bara nicka och hålla med. Jag funderar på om det går att pilla in nyhetsvärderingen någonstans, som också styrs av bemanningen. Det kanske flyttar fokus för mycket mot daglig produktion, i stället för just omgörningar?
Daglig produktion, daglig innovation, vore ju egentligen drömläget. Men det orkar ju stora organisationer sällan med.
Jag tror du är inne på rätt väg, men hade hoppats på att punkt tre skulle länka tillbaka till punkt ett så att vi fick en evig loop, inte bara en engångstransition 🙂
Ja, det är ju det allra bästa. Innovation måste pågå, inte slå till då och då i gigantiska projekt.