Krister Bengtsson – webbentreprenör och medieentreprenör – äger och driver företaget Yomando. De sysslar med skräddarsydd omvärldsbevakning åt företag och organisationer som vill ha koll, verkligen koll, på vad som skrivs om dem och deras bransch.
Krister och jag känner varann lite sen tidigare, och jag blev otroligt glad i går när vi via Skype-chatt gjorde en deal:
Jag kommer till ett Yomando-event nästa år. Med mig har jag upp till hundra ex av min bok och en förhoppningsvis spännande berättelse om hur den har blivit till. Vi syr senare tillsammans ihop det exakta konceptet och innehållet.
Yomando blir på det här viset ett slags mellanting mellan mecenat och kund.
De köper mitt besökspaket av dubbla anledningar: För att de vill åt själva innehållet, och för att de vill stötta projektet. Yomandos pressmeddelande finns här.
(När jag senare kommer att göra fler föreläsningar av mer ”vanlig” sort, det vill säga kanske två timmar och utan bokutdelning, kommer jag inte att ta lika mycket betalt som de 25 000 kronor det här paketet kostar. Jag har faktiskt ingen aning om vad ett lämpligt pris är för den typen av föreläsning, och tar tacksamt emot synpunkter på det i kommentarsfältet. Men jag tänker mig att ett vanligt bibliotek får betala Författarförbundets standard, det vill säga 5 500 kronor, medan ett större företag kanske får dubbla det. Rätt?)
Talarforum har bra koll på vad man kan debitera. Din kollega Katarina Monikander skrev om författare som föreläser i en artikel i oktober. Hon kanske fick en känsla för vad man kan debitera?
Personligen tycker jag man ska ta bra betalt (10-25 000 kr på ett företag) men bjuda på frikostigt på sin tid och finnas tillgänglig för publiken för frågor i pausen.
http://www.fokus.se/2009/10/gratisjobb-nej-tack/
så ta betalt!
Ett vanligt företag kan du ta mer än så hos. Starta på 10 000 och leta dig uppåt beroende på efterfrågan och längd.